SZIRÁKI ZSÓFIA BLOGJA - A kollagén egy állati eredetű fehérje, görögül ragasztót jelent. A sejtek közötti tér egyik felépítője, de a csontok rugalmasságának biztosítása és a porcszövet felépítése is fontos szerepköre.

 

Évről évre egyre nagyobb piaca van a kollagénnek, legyen szó külsőleges (pl.: krém) vagy szájon át szedhető készítményekről. A 2018-as évben világviszonylatban 46,6 millió dolláros üzlet állt a kollagén mögött, mely az előző évhez képest 34%-os emelkedést mutatott. Cikkem fókuszpontjában most a kollagént tartalmazó porok, kapszulák, tabletták állnak, melyek piackutatásom alapját képezték. A teljesség igénye nélkül közel 50 féle készítményt jegyeztem fel, s tekintettel a dinamikus fejlődésre, gombamód szaporodhatnak tovább választékot tekintve az elkövetkező években. De megéri?
 

Először is néhány szóban a kollagénről…

 

A kollagén egy állati eredetű fehérje, görögül ragasztót jelent. A sejtek közötti tér egyik felépítője, de a csontok rugalmasságának biztosítása és a porcszövet felépítése is fontos szerepköre. Alapvetően kb. 29 féle kollagén létezik, de az emberi szervezetben az I., II. és III. típus dominál. Az I. típus az egyik leggyakoribb, főleg csontokban, ínakban és szalagokban található meg, valamint a bőrben is, ahol annak elasztikusságáért és ellenállóságáért felel. A bőrben történő kollagén sérülés ráncokat, az öregedési folyamatok előrehaladását eredményezi. A II. típusú kollagén döntő többségben az ízületekben, míg a III. típusú a bőrben, erekben és belső szervekben található.
 

A kollagén nem tud teljes egészében felszívódni a bélrendszerből, az emésztés során „kisebb darabokra válik szét”, mielőtt a keringésbe eljut. Azért, hogy a biológiai hasznosulását növeljék, általában hidrolizálják (kémiai vagy enzimatikus úton kisebb méretű peptidekké bontják), így könnyebben fel tud szívódni a bélrendszeren keresztül. 
 

Természetes formában megtalálható a porcos, csontos húsrészek abálásával készülő kocsonyában, a húsokban, a halakban, a tojásfehérjében, valamint a spirulina nevű alga a kollagénszintézis stimulálásában is részt vesz.
 

A boltokban vagy webshopokban is hirdetett „marhakollagén” főleg I. és III. típusú kollagént tartalmaz, melyet szívesen promotálnak a bőr-, haj-, és körömszépítő tulajdonságaiért. A halkollagén főként I. típusú kollagént foglal magába, míg a csirkekollagén II. típusút. Végigfuttatva, ahogy a II. típusú kollagén az emberben is főleg az ízületekben található, így a csirkekollagént is az ízületekre szokták javasolni.
 

Tudományosan nem kellően igazolt az a tény, hogy egyik kollagéntípus hatásosabb lenne egy adott célt tekintve a másiknál. Ha ez így is lenne, nem minden gyártó segítene a döntésben, hiszen sokszor csupán a homályos „kollagénkivonat” vagy „kollagén” szó várja a leírást vizslatókat. A 48-ból 10 esetben találtam információt a kollagén eredetéről a termékek címkéjén.
 

Ettől függetlenül ígéretes eredmények jelentek meg a kollagén ízületekre gyakorolt protektív (védő) hatásáról, de ezek között is több egymásnak ellentmondó vizsgálati eredmény született. A legtöbb egyöntetű pozitív kutatási eredmény a bőr elasztikusságának növekedéséhez, illetve a bőrszárazság, mint tünet csökkenéséhez köthető. Ezen kívül több kutatás foglalkozott testtömeg-rendezéssel, regenerációs képességgel és időskori izomtömeg-vesztés lassításával kapcsolatos kollagén-szupplementáció hatásosságának vizsgálatával.
Mégis, amit ma megtehetünk, hogy az égbekiáltó, hangzatos ígéretekkel legyünk kritikusak. Még rengeteg kutatásra van szükség ahhoz, hogy egyértelmű bizonyítékként jelentsük ki az olvasottak pozitív leiratát. 
 

Ne felejtsük el, hogy mi magunk is termelünk kollagént, melynek elégséges voltát életmódunkkal csorbíthatjuk. Ilyen a dohányzás, a napnak való kitettség és a szennyeződéses expozíció. Aki ilyen életkörülmények között él, valóban pozitív hatású lehet az emelt külsőleges bevitel. De jó kérdés, hogy érdemes-e ekkor porított étrend-kiegészítőkhöz nyúlni, ahelyett, hogy természetes forrásainkat alkalmaznánk? 

 

A biztonságos forrásból származó kollagéntartalmú étrend-kiegészítők veszélyességétől nem kell tartani, de a kapszulába zárt vágyaink helyett (melyeknél gyakran a napi adag 3, de akár 8 kapszula is) a legkomplexebb megoldást sokszor a kiegyensúlyozott, vegyes étrend nyújthatja.
 

SZIRÁKI ZSÓFIA, dietetikus

 

Felhasznált irodalom:
Jamie Santa Cruz Dietary Collagen — Should Consumers Believe the Hype? In: Today’s Dietitian 2019/III. Vol. 21, No. 3, P. 26
Choi FD, Sung CT, Juhasz ML, Mesinkovsk NA. Oral Collagen Supplementation: A Systematic Review of Dermatological Applications. In: J Drugs Dermatol. 2019 Jan 1;18(1):9-16. PubMed PMID: 30681787.

 

 

Elindult a dietetika rovat!